Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace

Upozornění na veřejné prohlášení FATF a proces zlepšování dodržování mezinárodních požadavků v oblasti boje proti praní peněz a financování terorismu

25.06.2019 13:30

Popis

FATF na plenárním jednání dne 21. června 2019 přijal veřejné prohlášení identifikující jurisdikce se strategickými nedostatky v oblasti předcházení praní peněz a financování terorismu (AML/CFT). Těmi jsou nadále KLDR a Írán. Vůči vybraným subjektům z obou jurisdikcí jsou v platnosti omezující opatření (mezinárodní sankce). V ČR jsou prováděny prostřednictvím přímo účinných nařízení Rady (EU) č. 2017/1509 (KLDR) a nařízení Rady (EU) č. 359/2011 a č. 267/2012 (Írán). Obchod nebo obchodní vztah s osobami nebo subjekty uvedenými v přílohách těchto nařízení, jsou povinné osoby podle § 2 zákona č. 253/2008 Sb. (AML zákon) povinny vyhodnotit jako podezřelý obchod podle § 6 AML zákona.

Povinné osoby musí být obzvlášť obezřelé při provádění transakcí a v obchodních vztazích s KLDR, včetně severokorejských firem, finančních institucí a těch, kteří jednají jejich jménem.

Írán učinil pokrok, ale některé kroky stále nebyly splněny. FATF zatím nechává pozastavená protiopatření vůči Íránu s výjimkou těch vyzývajících jurisdikce k zesílenému dohledu nad pobočkami a dceřinými společnostmi finančních institucí se sídlem v Íránu.

V rámci průběžného procesu sledování dodržování AML/CFT standardů FATF nově identifikoval Panamu jako jurisdikci, jejíž systém AML/CFT vykazuje strategické nedostatky a ze seznamu vyňal Srbsko. Panama přijala ve spolupráci s FATF akční plán na odstranění nedostatků AML/CFT systému. Úplný seznamu jurisdikcí je následující: Bahamy, Botswana, Etiopie, Ghana, Jemen, Kambodža, Pákistán, Panama, Srí Lanka, Sýrie, Trinidad a Tobago a Tunisko.

Povinné osoby při vstupu do obchodních vztahů a při platebním styku vyhodnotí všechny osoby a finanční instituce ze shora uvedených jurisdikcí jako rizikové ve smyslu § 9 odst. 4 (příloha II bod 3) AML zákona a neuplatní ve vztahu k těmto subjektům zjednodušující postupy v rámci kontroly klienta.